De PMKP-110 demper is een nieuwe, hoogpresterende demper met verhoogde energieabsorptie, klasse T1, bedoeld ter bescherming van multifunctionele goederenwagons van algemeen gebruik tegen longitudinale belastingen. Het apparaat is ontwikkeld op basis van de commercieel beschikbare trekmechanisme PMK-110K-23, waarin in plaats van een veerset een ondersteunend en terugverend apparaat is toegepast, bestaande uit een set van polymeer veerblokken. Het gebruik van polymeerblokken verhoogt de volledigheid en energieabsorptie van de demper. Dit wordt bereikt door de stijfheid van de weerstandseenheid te verhogen, wat het mogelijk maakt om de stuurhoeken van het wigmechanisme te verminderen en daarmee de wrijving op de ondersteunende oppervlakken te stabiliseren. In combinatie met de dempingseigenschappen van polymeer materialen, is het mogelijk om zelfoscillaties door wrijving te elimineren.
Kenmerkend voor het koppelingstoestel KMT-118C is het gebruik van veerelementen met een verhoogde betrouwbaarheid en energieverbruik in de constructie van het apparaat. Daarnaast zijn de onderdelen van het apparaat vervaardigd uit thermisch bewerkte staal met bronzen inzetstukken. Dit maakt het mogelijk om ten eerste een hoog energieverbruik door het apparaat te bereiken, en ten tweede het gebruik van metaallegeringen met keramische bekleding te vermijden, wat de betrouwbaarheid verhoogt en de vereiste levensduur van de gehele constructie waarborgt.
Technische beoordeling en economische voordelen
De sterkte van de behuizing is meer dan 20% hoger dan die van bekende analogen. Vervorming van de behuizing bij overmatige impact is uitgesloten dankzij de constructieve kenmerken van de wrijvingsgroep en de uitvoering van dikke wanden die in contact komen met de wrijvingsgroep (octrooi).
Dikke wanden zorgen voor een hoge sterkte zowel tegen axiale schokbelastingen bij het sluiten van de trekkoppeling, als tegen de drukkrachten die door de wrijvingsgroep worden uitgeoefend.